Wanneer het tijdens het fietsen voelt alsof de fiets kraakt, de ketting duidelijk verroest is of de ketting uitgerekt is, moet je wel een nieuwe fietsketting kopen. Het is dan wel belangrijk dat je de beste fietsketting in huis haalt. Niet alleen omdat je in verschillende maten een fietsketting kan kopen, maar ook omdat je nu eenmaal verschillende soorten fietskettingen kan kopen. Welke fietsketting heb ik nodig? Wij zoeken het samen met jou uit.
Twee soorten fietskettingen kopen
Er bestaan verschillende soorten fietsen, maar je kan perfect dezelfde fietsketting kopen voor een mountainbike als voor een racefiets. Het type fiets maakt met andere woorden niks uit als je de beste fietsketting zoekt, maar de aandrijving wel. In feite kunnen we de standaard fietsketting en de fietskettingen voor derailleurfietsen van elkaar onderscheiden.
De standaard fietsketting gebruik je bij fietsen met naafversnellingen of bij remnaaffietsen. In principe kan je hier perfect een goedkope fietsketting kopen. Als fanatieke fietser kan je eventueel een duurdere Shimano-fietsketting kopen. Het grootste voordeel is dat je zo’n fietsketting minder snel moet vervangen. Bij een derailleurfiets moet je steeds het aantal tandwielen tellen en op basis daarvan de beste fietsketting kopen. Bij 8 tandwielen ga je dus een 8 speed fietsketting kopen, bij 9 tandwielen ga je een 9 speed fietsketting kopen, bij 10 tandwielen ga je een 10 speed fietsketting kopen en bij 11 tandwielen ga je een 11 speed tandwiel kopen. Dat doe je maar beter goed want anders gaat je fiets gewoon nooit lekker schakelen.
Op deze tweedeling bestaan er wel een aantal uitzonderingen, namelijk bij ligfietsen en sommige elektrische fietsen. Bij deze fietsen is de afstand tussen het voor- en achterwiel vaak groter en kan je niet zomaar een klassieke fietsketting kopen. Echter, je kan wel gewoon meerdere kettingen aan elkaar zetten dus dat is ook niet meteen een probleem.
Lengte ketting bepalen
Welke ketting heb ik nodig? Daarvoor moet je de lengte van de ketting bepalen. Je kan de lengte en schakels van de ketting berekenen aan de hand van onderstaande formule:
Lengte van de fietsketting = (0,157 x A) + (0,5 x KB1) + (0,5 x KB2) + 2 schakeltjes
Hierbij is A gelijk aan de afstand tussen het middelpunt van de trapas tot het middelpunt van de achternaaf, uitgedrukt in mm. KB1 en KB2 verwijzen respectievelijk naar het aantal tanden van het grootste kettingblad vooraan en het grootste kettingblad achteraan. Bij het vervangen van een fietsketting kan je natuurlijk ook op basis van de oude fietsketting de optimale kettinglengte bepalen en op basis daarvan een fietsketting kopen.
Gewicht van de fietsketting
Voor de meeste fietsers maakt het gewicht van de ketting weinig uit. Professionals willen het gewicht van hun fiets echter beperkt houden en vinden dat de beste fietsketting ook een lichtgewicht moet zijn. Gemiddeld genomen zal het gewicht van de fietsketting tussen 240 en 330 gram bedragen. Voor een lichte fietsketting kan je vaak beter een Shimano Ultegra-fietsketting kopen dan een Campagnolo-fietsketting.
Weet dat lichte fietskettingen wel een nadeel hebben. Vaak zijn deze fietskettingen gemaakt van lichte materialen en zullen ze hierdoor ook sneller slijten. Het gekke is dat een goedkope fietsketting vaak duurzamer is dan een fietsketting die duurdere, lichtere materialen gebruikt. Beslis vooral zelf wat voor jou de beste fietsketting is.
Verschillende merken en producenten
Er zijn verschillende producenten van fietskettingen en het valt moeilijk te zeggen welke van hen de beste fietsketting produceert. De bekendste producenten zijn nog steeds SRAM, KMC, Shimano en Campagnolo. Het is nooit een slecht idee om een fietsketting te kopen van een van deze producenten. De meeste mensen kopen een combinatie en gaan bijvoorbeeld een Shimano Ultegra-fietsketting kopen omdat ze ook een Shimano Ultegra-cassette hebben. Je kan het zeker op safe spelen, maar vaak kan je fietskettingen ook op concurrerende cassettes gebruiken. Sommige producenten geven dat ook zelf op de verpakking aan.
Looprichting van de ketting
Vroeger hadden fietskettingen altijd een specifieke looprichting en kon je ze niet in de andere richting gebruiken. Tegenwoordig functioneren de meeste fietskettingen in de beide richtingen. Toch kan je nog steeds een unidirectional fietsketting kopen. Op zich maakt dat niet zo heel veel uit op voorwaarde dat je hem natuurlijk in de juiste looprichting gebruikt. Doe je dat niet? Dan zal je merken dat je ketting niet zo soepel loopt en kom je sneller voor problemen te staan. Omwille van de eenvoud is een non-directional fietsketting kopen nog steeds het beste idee.
Een gekleurde fietsketting kopen
Als je helemaal gek bent van je racefiets of mountainbike dan heb je natuurlijk graag dat het helemaal goed zit. Niet voor niets heeft je fiets reeds jouw favoriete kleurtje en daar moet je fietsketting natuurlijk perfect bij aansluiten. De meeste fietskettingen zijn zilverkleurig, maar je kan ook een goudkleurige of antraciete fietsketting kopen.
Daarnaast zijn er ook fietskettingen die met een gekleurde coating voorzien zijn. Een voorbeeld daarvan is de blauwe coating van de KMC DLC11. Dergelijke coatings worden niet zomaar aangebracht maar dragen bij aan de duurzaamheid van de fietsketting. Vooral voor sportieve doeleinden is zo’n fietsketting kopen een goed idee. Zo’n coating compenseert immers het gebrek aan duurzaamheid dat net typerend is voor de lichtere fietskettingen. Natuurlijk zijn gecoate fietskettingen opnieuw iets duurder. Een dure fietsketting kopen is met andere woorden niet altijd gelijk aan de beste fietsketting kopen.
Juiste smeermiddel gebruiken
Met alleen de beste fietsketting kopen ben je er natuurlijk nog niet. Zorg voor een goede en voorzichtige montage van de fietsketting en vergeet je ketting niet te smeren. Online kan je samen met smeermiddel ook de fietsketting kopen, toch is het opletten geblazen. Het gaat dan meestal om universele smeermiddelen, maar in feite moet je het smeermiddel steeds afstemmen op de weersomstandigheden. Er zijn speciale smeermiddelen voor droge weersomstandigheden en speciale smeermiddelen die extra vet zijn voor wanneer het regent. Voor een stadsfiets maakt dat natuurlijk minder uit, maar als je met je racefiets tientallen kilometers gaat afleggen, kan het toch een wereld van verschil betekenen.